Kommunen har fått to lærlinger i dronefaget – en framtidsrettet satsing som gir både erfaring og nye perspektiver fra lufta.
Victor Andreas Ramsjø (18) og Elias Ravn (17) er Sarpsborg kommunes første lærlinger i dronefaget.
Utdanningen er helt ny i Norge, og tilbys foreløpig bare ved fem videregående skoler – deriblant Glemmen videregående skole i Fredrikstad, som kommunen samarbeider med.
Faget kombinerer teknologi, sikkerhet og praktisk arbeid ute i felt, og skal utdanne framtidens droneoperatører.
– Jeg har alltid vært nysgjerrig på teknologi og hvordan ting fungerer. Droner fanget interessen min fordi de kombinerer avansert teknikk med praktisk arbeid ute, forteller Victor.
Han gikk VG1 elektro før han søkte seg videre til dronefag på VG2 ved Glemmen, skriver kommunen på egne nettsider.
– Da jeg så at Sarpsborg kommune satser på droneteknologi, skjønte jeg at dette var noe jeg ville være med på. Nå håper jeg å bli trygg og dyktig som dronepilot, lære mer om planlegging, sikkerhet og dataanalyse – og få erfaring jeg kan bruke videre i arbeidslivet, sier han.
Fra hobby til yrke
Elias forteller at interessen startet allerede hjemme.
– Jeg kjøpte min første drone for noen år siden og begynte å ta bilder og video som hobby. Da jeg senere så at det fantes en egen dronelinje på videregående, tenkte jeg at det måtte jeg satse på. Droneteknologi er i stadig utvikling, så det føltes både nytt og spennende, sier han.
Han forteller at veien inn i kommunen krevde både initiativ og engasjement.
– Jeg gikk elektro og datateknologi på VG1, og deretter dronefag på VG2 ved Glemmen. Da jeg skulle søke læreplass, tok jeg kontakt med flere bedrifter på egen hånd, men siden faget fortsatt er nytt og det ikke er mange læreplasser å velge mellom. Jeg ble naturlig nok veldig glad da jeg fikk plass her i Sarpsborg kommune, forteller Elias.
En satsing for framtida
De to ungdommene er knyttet til avdelingen til byggteknisk forvaltning, der Michael Malmstrøm har fått ansvaret for oppfølgingen deres.
– Inspeksjon av bygg, og spesielt tak, er en hovedoppgave, men lærlingene kan også brukes til mye annet. Ved hjelp av dronen kan de både bidra med film og foto, og bruke dette til mye nyttig, sier Malmstrøm.
Droneteknologi kan brukes til alt fra termofotografering og energikartlegging til dokumentasjon av naturhendelser. Det kan for eksempel være behov for å dokumentere terrengendringer etter mye nedbør eller å lage 3D-foto av områder.