I pinsen hadde Tolletaten storaksjon på sjøen for å møte lystbåttrafikken fra Sverige. FOTO: Tolletaten

Tolletaten kontrollerte nærmere 100 fritidsbåter under årets pinseaksjon

—  Det var mange som hadde fått med seg at vi var ute og kontrollerte på sjøen i pinsen, sier avdelingsdirektør i Tolletaten Tim Gurrik. Pinsen i år bød på mye båttrafikk.

Målet med den varslede aksjonen har vært å informere båtfolket om hvilke regler som gjelder på sjøen, kontrollere og vise tilstedeværelse.

—  Det må vi si vi har lykkes godt med. Det var gledelig å se at så mange hadde fortollet varene sine via Kvoteappen allerede før vi kom om bord, sier avdelingsdirektør Tim Gurrik for området Oslofjord.

Mye båttrafikk

Under aksjonen benyttet Tolletaten svært mange av sine operative ressurser på sjøen for å dekke et størst mulig område. I tillegg bisto Kystvakten med fartøyet KV Nornen.

Tollkryssere patruljerte denne pinsen i Oslofjorden i områdene nær grensen mot Sverige, et område som på sommeren er høyt trafikkert av grensekryssende båtfolk.

Til tross for mye vind, var det mange som hadde tatt turen ut i båt – også denne pinsehelgen.

—  Totalt kontrollerte Tolletaten opp mot 100 grensekryssende fritidsbåter. Ettersom det var en varslet kontroll, hvor hovedformålet var å informere reisende om gjeldene regelverk, var det svært få som ikke hadde fortollet varene sine da de møtte på oss, sier Gurrik.

Var du på sjøen i pinsen, møtte du kanskje Tolletaten. FOTO: Tolletaten

Ingen rød og grønn sone

På sjøen er det ingen grønn og rød fortollingssone man må passere for å komme inn i landet.

— Men de samme reglene gjelder på vann som på land, påpeker Gurrik.

Dersom du har noe å deklarere, kan det gjøres via Kvoteappen.

—  På Kvoteappen kan du enkelt sjekke om du er innafor eller utenfor kvoten. Appen regner også ut hvor mye du eventuelt må betale, forklarer Gurrik.

Du kan også kontakte TollOPS eller fortolle varene dine på nærmeste tollstasjon.

Verdifull læring

Under årets pinseaksjon deltok også Kystvakten.

—  Aksjonen ga verdifull læring for begge etater. Med titusenvis av havneanløp hvert år trenger vi gode rutiner og godt samarbeid mellom statlige aktører for å forhindre at ulovlige varer kommer inn til landet, avslutter Gurrik.

Våre siste saker her:

Fra norsk ku til luksusveske via Skjeberg
Franske og italienske motehus er de største kundene når hud fra norsk ungokse...
Bil
Én av fem har enda ikke skiftet til vinterdekk
Kulda fester grepet, snøen har allerede meldt sin ankomst flere steder i landet...
Britisk post-bastion handler bil i Sarpsborg
Royal Mail valgte Postmann Pat-biler fra Sarpsborg. Nå håper man på smitteeffekt...
Bil
60 prosent mener regjeringen faser inn elbilmoms for raskt
Et klart flertall i befolkningen ønsker en mer gradvis innfasing av moms enn...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *