Jakten på Årets sportsbar er i gang, og norske fotballfans har engasjert seg. Det har kommet inn over 470 nominasjoner av nesten 50 lokale puber. Stay i Sarpsborg er en av finalistene.
Kåringen av Årets sportsbar hedrer driverne av pubene, de lokale ildsjelene, som gjør det mulig for norske fotballsupportere å dele gleder og sorger over favorittlaget i fellesskap med andre. Ikke minst til glede for alle som følger sine engelske favorittklubber på sitt lokale møtested.
Derfor er også Supporterunionen for Britisk Fotball (paraplyorganisasjon for norske supportere av engelske klubber) med på å kåre finalister og vinner blant sportsbarene.
Fem finalister i Årets sportsbar
Nå står det fem finalister igjen blant alle de nominerte. Disse er:
- Kniksen, Bergen
- Fotballpuben, Bergen
- Rødbrygga, Stokmarknes
- Stay, Sarpsborg
- PT’s, Gjøvik
Morsomt og overraskende
– Dette er morsomt og overraskende. Vi som jobber her og våre faste gjester er som en utvidet familie; at de har nominert oss blir en bekreftelse på at det ikke bare er vi som jobber her som setter pris på dette fellesskapet, sier Christine Skarpnord.

Hun er daglig leder for STAY, som i tillegg til å være sponsor av Sarpsborg 08 og Sparta, også støtter flere lokale breddeidrettslag.
Christine sier at i tillegg til sportsinteresserte medarbeidere – som gjerne trekker på seg Sarpsborg 08-drakta – er nettopp det personlige forholdet til gjestene er viktig for dem.
– Vi er en liten by, og blir kjent med våre faste gjester. Det er viktig for oss å lære dem å kjenne, bygge relasjoner og ta hensyn. Vi vil la dem ha supportermerker i lokalet, navn på bordene, og skal vite deres preferanser på mat og drikke. Så langt det er mulig skal tilbudet være på deres premisser.
– De skal ha lov til å vise følelser og ta plass når de følger kampene. De skal få føle seg hjemme når de er her, for det er jo nettopp det å se kampen hjemme som er alternativet, sier hun, og avslutter med et eksempel på å la supportere utfolde seg:
– Da 300 albanere nylig fikk «ta over» baren da Albania spilte VM-kvalifiseringskamp mot Serbia, smiler Christine.
Snart kåres finalisten
Underholdningsleverandøren Allente er initiativtaker til kåringen, siden selskapet leverer fotballsendinger til puber, barer og restauranter over hele landet.
– Vi vil gi anerkjennelse til de som løfter opplevelsen, skaper engasjement og gir supportere et ekte fellesskap på deres lokale stamsteder. Det er supporterne selv som nominerer, og hjelper juryavgjørelsen med å stemme – og snart kåres vinneren, sier Victor Liljeroth, Chief B2B Officer i Allente.