Sjøfartsdirektoratet advarer eiere av Dolmøy 230 Fisker produsert før 2017, etter gjentatte dødsulykker med båttypen. Eiere må straks kontrollere at kritiske svakheter i stabilitet og drenering er forsvarlig utbedret.
Etter en tragisk ulykke utenfor Kråkenes fyr 4. mai i år, hvor tre personer omkom, har Havarikommisjonen (SHK) avdekket at båttypen kan ha alvorlige konstruksjonsmessige svakheter. Disse svakhetene er tidligere identifisert i 2014, men det kan fortsatt finnes båter som ikke er korrekt utbedret.
Det finnes opptil 132 fartøy av denne modellen i omløp i Norge, melder Sjøfartsdirektoratet.
Hva må du som båteier gjøre?
Dersom din båt er en Dolmøy 230 Fisker produsert før 2017 oppfordres du på det sterkeste til å:
- Gå gjennom listen over påkrevde endringer som finnes i sikkerhetsmeldingen. Endringene inkluderer blant annet heving av inntrinn, forbedret drenering og tetting, samt et uavhengig varslingssystem for vanninntrengning.
- Sjekke at tidligere påkrevde endringer er utført. Disse omfatter tetting mot vanninntrenging, riktig merking av passasjerantall og makslast, fjerning av teinehaler, samt sikring mot spredning av bensindamp i båter med flyttbar styrekonsoll.
- Forsikre deg om at utbedringer er gjennomført og dokumentert.
En detaljert beskrivelse av utbedringer finnes i sikkerhetsmeldingen.
Du finner båtens produksjonsår via WIN-nummeret (på skroget, akter styrbord). Eksempel: K516 som siste 4 tegn betyr produsert i november (K), 2015 (5), modellår 2016 (16).
Trenger du hjelp?
For bestilling av reparasjonssett for inntrinn og sjøslagsporter eller veiledning kan Dolmøy Båt AS kontaktes.
Detaljert informasjon og kontaktinformasjon til Dolmøy båt AS finnes i sikkerhetsmeldingen på Sjøfartsdirektoratets nettsider.