Middelaldrende kvinne med langt mørkt hår i rosa jakke.
— Vi vet at sosiale medier ofte kan normalisere eller glorifisere bruk av rusmidler. Derfor er det viktig at vi belyser risikoene som kan være svært alvorlige, sier leder for forebygging i Blå Kors, Camilla Lunde. Foto: Blå Kors

Når rus blir normalen – Blå Kors møter ungdomsutfordringen

Kokainbruken blant unge har mer enn doblet seg de siste årene, og stadig flere opplever stoffet som lett tilgjengelig. Nå lanserer Blå Kors en nasjonal kampanje for å snu utviklingen.

Leder for forebygging i Blå Kors, Camilla Lunde, er bekymret for utviklingen.

— Når flere og flere bruker kokain og opplever stoffet som lett tilgjengelig, viser dette at kokain normaliseres mer og mer i samfunnet. Vi ser på denne utviklingen som et tydelig signal om behovet for styrket rusforebyggende arbeid, sier Lunde i en presseuttalelse.

Dette er tallene

– Andel unge (16–30 år) som har brukt kokain siste år: 2,2 % (2013) → 5,6 % (2024) (FHI, 2025)

– 27 % av elever på videregående har fått tilbud om kokain (Norsk Tollerforbund, 2023)

– 17 % av gutter på VG3 i Oslo har prøvd kokain (Ung i Oslo, 2023)

Glorifisering og gruppepress

Kokain fremstilles i noen miljøer som eksklusivt og sosialt akseptabelt. 24 % av unge mener at ulovlige rusmidler gir økt sosial status på fest (Ipsos for Blå Kors, 2024).

Forskning viser også hvordan kokainbruk blant unge menn i Oslo inngår i en såkalt «top boy culture».

I denne kulturen brukes rusmiddelet som et sosialt verktøy for å bygge tilhørighet og fellesskap (The British Journal of Sociology, 2025).

— Vi i Blå Kors ser på utviklingen som alvorlig og noe vi må ta på alvor, sier Lunde. Gruppepress er ofte årsaken til at mange prøver stoffet, og Blå Kors ønsker å styrke unge til å stå imot press.

Farlige kombinasjoner

Blå Kors ser også at kokainbruk ofte fører til økt alkoholforbruk.

Mange bruker kokain for å tåle mer alkohol eller ha mer kontroll når de blir overstadig beruset. Dette kan gi alvorlige helseproblemer og øke risikoen for overdose.

Ny kampanje skal gi unge motstandskraft

Blå Kors lanserer nå en nasjonal kampanje for å forebygge kokainbruk blant unge. De ønsker å belyse farene ved bruk, slik at unge står bedre rustet til å ta gode valg for seg selv.

Kampanjen vil være synlig på Tiktok og Snapchat i oktober og inneholde fakta, sanne historier og verktøy for å takke nei.

— Vi vet at sosiale medier ofte kan normalisere eller glorifisere bruk av rusmidler. Derfor er det viktig at vi belyser risikoene som kan være svært alvorlige. Tidligere har kokainbruk også stort sett vært forbundet med velstående «vestkantmiljø», men sånn er det ikke lenger.

— Bruken har spredd seg og er ikke lenger kun et by- eller elitefenomen. Vi ser også at behandling for kokainbruk blant de over 18 år har økt. Denne utviklingen må vi forsøke å stoppe, sier Lunde.

Våre siste saker her:

Fra norsk ku til luksusveske via Skjeberg
Franske og italienske motehus er de største kundene når hud fra norsk ungokse...
Bil
Én av fem har enda ikke skiftet til vinterdekk
Kulda fester grepet, snøen har allerede meldt sin ankomst flere steder i landet...
Britisk post-bastion handler bil i Sarpsborg
Royal Mail valgte Postmann Pat-biler fra Sarpsborg. Nå håper man på smitteeffekt...
Bil
60 prosent mener regjeringen faser inn elbilmoms for raskt
Et klart flertall i befolkningen ønsker en mer gradvis innfasing av moms enn...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *