På under seks måneder har det norske sosiale nettverket Hudd spredt seg til hele landet. Nå finnes det verifiserte brukere i alle Norges 357 kommuner og det er etablert 8893 fellesskap.
Mens globale sosiale medier møter økende kritikk for bruken av persondata, og nå sist til AI-trening, vokser et norsk alternativ frem – bygget på tillit, lokal forankring og ekte fellesskap. Hudd er utviklet i Norge og er i ferd med å etablere seg som en ny digital møteplass for lokalsamfunn over hele landet.
– Engasjementet og veksten har vært overveldende, og fremover handler det om å endre vaner. Hudd brukes nå aktivt i alt fra foreldregrupper og idrettslag til kulturinitiativ, barnehager og nabolagsfellesskap – i hele Norge, sier kommunikasjonssjef Jonas Floberg Åkre i en pressemelding.
Hudd har nå snart 120 000 registrerte brukere, og 77 % bruker appen månedlig. 808 brukere er per mai 2025 registrert i Sarpsborg.
Et alternativ som setter mennesket først
I motsetning til globale plattformer, baserer Hudd seg på ekte, verifiserte profiler via Vipps. Det finnes ingen algoritmer som styrer hva du ser, og ingen data som selges videre. Alt innhold vises basert på hvor du bor, og hvem du velger å følge – ikke hva som får deg til å bli lengst mulig i appen.
– Vi ser at folk har fått nok av støy, overvåking og upersonlig kommunikasjon. Hudd er laget for hverdagslivet – for å samle foreldregrupper, idrettslag, skoler og lokalt næringsliv på ett trygt sted.
Lokale bedrifter og organisasjoner er med
Over 50 lokale bedrifter har allerede opprettet egne profiler på Hudd, for å kommunisere direkte med folk i sitt nærområde – uten å kjøpe seg tilgang til enkelpersoners data.
– Hos oss kjøper du ikke “kvinne, 35, interessert i interiør”. Du kjøper synlighet i Fredrikstad, Bø i Telemark eller Alta. Det gjør vi fordi vi mener lokalt næringsliv fortjener en kanal som ikke koster skjorta og konkurrerer med internasjonale og nasjonale merkevarer.