Biler i trafikk på en større vei.
Stadig flere byer innfører bompenger, men mange steder har ikke folk alternativer til bilen. Foto: NAF

Bompengeboom i norske byer – dyrere i Nedre Glomma fra nyttår

Fra 1. januar 2026 øker bomtakstene i Oslo igjen. I Bergen vil MDG øke bompengene, og både Kristiansand og Nedre Glomma har i år inngått byvekstavtale med staten som betyr bompenger for å få ned biltrafikken.

Nesten to av tre kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 ble betalt i en bomring rundt en by.

– Stadig flere og mindre byer innfører bomring. Vi er bekymret for at belastningen på folks lommebøker blir for stor, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF i en uttalelse.

Totalt ble 63,4 prosent av alle kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 krevd inn i en bomring. Det viser Autopass sin årsrapport for 2024.

I 2024 betalte bilistene inn til sammen rekordhøye 15,5 milliarder kroner i bompenger. Fremover skal det bli bompenger i en rekke nye byer.

Blir stadig dyrere

Fra 1. januar 2026 øker bomtakstene i Oslo igjen. I Bergen vil MDG øke bompengene, og både Kristiansand og Nedre Glomma har i år inngått byvekstavtale med staten som betyr bompenger for å få ned biltrafikken.

Samtidig er byene med slike avtaler avhengige av trafikken gjennom bomstasjonene for å finansiere samferdsel.

– Disse avtalene er laget slik at jo mer du lykkes med å få ned trafikken, jo mindre penger står igjen til å finansiere alle tiltakene. Det betyr at bomtakstene stadig må økes, påpeker Handagard.

Dyrere bomring – men dårligere kollektivtilbud

Hun viser til at over flere år har bompengene økt i flere av de største byene eller rabatten for elbiler har blitt satt ned. Samtidig har flere mindre byer vedtatt bypakker med bompenger.

I flere byer er reisetiden med kollektivtransport dobbelt så høy som med bil, når man tar høyde for ventetid og bytter. Det viser en rapport Transportøkonomisk institutt utarbeidet for NAF i 2024.

– I byer som Ålesund, Skien, Fredrikstad, Bodø og Tromsø er kollektivtransporten ikke god nok. Det betyr at for mange er det ikke engang et alternativ å kunne sette fra seg bilen og unngå bompengene, sier Handagard.

Disse byene har bypakke/byvekstavtale i dag:

Bergen, Bodø, Grenland, Nedre Glomma (Fredrikstad/Sarpsborg), Nord-Jæren, Tromsø, Ålesund, Førde, Haugaland, Trondheim, Oslo, Kristiansand og Harstad har bomringer.

Byer hvor det er vedtatt bypakker med bompenger men innkreving har ikke startet:

Kristiansund, Haugesund og fastlands- Karmøy, Tønsberg-regionen.

Våre siste saker her:

Fra norsk ku til luksusveske via Skjeberg
Franske og italienske motehus er de største kundene når hud fra norsk ungokse...
Bil
Én av fem har enda ikke skiftet til vinterdekk
Kulda fester grepet, snøen har allerede meldt sin ankomst flere steder i landet...
Britisk post-bastion handler bil i Sarpsborg
Royal Mail valgte Postmann Pat-biler fra Sarpsborg. Nå håper man på smitteeffekt...
Bil
60 prosent mener regjeringen faser inn elbilmoms for raskt
Et klart flertall i befolkningen ønsker en mer gradvis innfasing av moms enn...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *