Biltrafikk i bystrøk.
Foto: NAF

– Bilen er tilbake på hverdagsreisen

Etter flere år med nedgang i bilbruk til og fra arbeid, kan trenden ha snudd, viser NAFs nye Trafikantbarometer.

– Bilen er tilbake. Det er nå en klar økning i andelen som svarer at de bruker bilen til jobb, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF i en uttalelse.

Omtrent halvparten av nordmenn kjører bil til og fra jobb, viser NAFs Trafikantbarometer.

– Flere velger bilen på bekostning av buss, trikk og bane, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

I årets undersøkelse oppgir hele 47 prosent at de bruker bilen til og fra arbeid. Det er et klart oppsving fra forrige undersøkelse i 2023, hvor 41 prosent svarte det samme. Nå advarer NAF mot at kutt i kollektivtilbudet kan gjøre at enda flere må velge bilen.

Må velge bil fremfor buss

Mens andelen som oppgir at de kjører bil til jobben har variert i storbyene over tid, er det en økning i hvor mange som bruker bilen i alle byene i årets undersøkelse. Dette gir også utslag i de nasjonale tallene.

–Vi ser den samme endringen i storbyene, hvor det ser ut til å være et skifte, sier Handagard og hun legger til:

– Dette er et klart varsko om at flere velger bilen på bekostning av buss, trikk og bane, sier hun.

Kollektivtransporten står i en krise flere steder i landet. Det kan bli kutt i tilbudet og dyrere billetter. Regjeringens forslag til statsbudsjett mangler økte midler til å løse utfordringene i kollektivtrafikken, mener Handagard i NAF.

– Buss og bane kan aldri konkurrere med bilen i Distrikts-Norge. Det er hverken lønnsomt, eller et mål. Men i byene trenger folk et tilbud som er til å stole på. Årets undersøkelse peker på at allerede nå er det færre enn før som har et kollektivtilbud som kan konkurrere med bilen, sier Handagard.

Skal bli færre biler på veien

I Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø har byene sammen med enkelte kommuner rundt, inngått byvekstavtaler med staten hvor målet er at bilbruken ikke skal øke. Bomringer skal sørge både for finansiering av kollektivtransport og infrastruktur og å holde biltrafikken nede.

– Spesielt i utkanten av byområdene, der kollektivtilbudet er mest sårbart for kutt, kan et svakere tilbud bety at enda flere må velge bilen i fremtiden, sier Handagard. – Det vil bety mer kø og kork, og høyere bompengeregninger for folk. Derfor er det så viktig å sikre at byene har et konkurransedyktig kollektivtilbud, sier Handagard.

Bakgrunn:

Andel som oppgir at de jevnlig bruker bil til og fra jobb/skole studier. NAF Trafikantbarometer 2019, 2021, 2023 og 2025.

Undersøkelsene er utført av Kantar (2019 og 2021) og Norstat (2023 og 2025) på oppdrag fra NAF. Spørsmålene er stilt til et landsrepresentativt utvalg, pluss et tilleggsutvalg i hvert byområde. Byområdene tilsvarer områdene som inngår i byvekstavtalene.

Ill NAF

Våre siste saker her:

Fra norsk ku til luksusveske via Skjeberg
Franske og italienske motehus er de største kundene når hud fra norsk ungokse...
Høring om oppdatert Nærings- og sysselsettingsplan
Halden kommunes nærings- og sysselsettingsplan er oppdatert for perioden 2026-2030...
Bil
Én av fem har enda ikke skiftet til vinterdekk
Kulda fester grepet, snøen har allerede meldt sin ankomst flere steder i landet...
Britisk post-bastion handler bil i Sarpsborg
Royal Mail valgte Postmann Pat-biler fra Sarpsborg. Nå håper man på smitteeffekt...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *