I klassisk “agurktid” dominerer faktisk agurken hos REMA 1000, der man har solgt over 1,5 millioner agurker bare de siste ukene.
“Agurktid” er den perioden på året, der norske medier må hente inn saker om lengden på agurker, prisene på jordbærkurver og badetemperaturer over en lav sko. Årsakene er, at kommunal-, fylkeskommunal- og Stortings-politikk har tatt ferie, og følgelig er det færre dokumenter å overvåke og omtale enn ellers i året.
Og mens mediene leter etter nyheter i “agurktiden” har REMA 1000 funnet den ultimate agurktidshistorien: Agurken er faktisk den mest populære varen i frukt- og grøntavdelingen hittil i år.
– Dette er vel den mest passende agurktidshistorien vi kunne komme med. Folk kjøper agurk som aldri før, over 8,7 millioner agurker hittil i år. Dette inkluderer både vanlige, økologiske og snackvarianter. Det slår alt av epler, bananer og tomater, sier salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye i REMA 1000 i en sommerfrekk pressemelding.
Mer enn bare crunchy
Det er ikke bare det karakteristiske knasket som gjør agurken til en sommerhit. Den treffer rett i tidsånden på flere måter.
– Agurken er perfekt for folk som vil spise sunt uten å bruke mye penger, eller tid. Crunchy rett fra kjøleskapet, enkel å kutte opp, og billig, forklarer Mellbye.
Sist uke var agurken med i REMA 1000 sin “25 % på 8 utvalgte”-kampanje, noe som ga ekstra fart i salget.
Selv om vi er godt inne i “agurktiden” både mediemessig og bokstavelig talt, spår REMA 1000 at agurksalget holder seg høyt utover sommeren.
– Det er fortsatt mye agurk igjen av sommeren – både i butikkene våre og i selve agurktiden, avslutter Mellbye.