Ung kvinne i lys jakke og mørke bukser foran ladestasjon av elbiler med en blå bil ved siden av seg.
ELEKTRISK MILEPÆL: Det er med god grunn generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, feirer seier når Norge nå har over 10 000 hurtigladere langs veiene. Foto: Jamieson Pothecary/Norsk elbilforening.

461 hurtigladere på plass i Østfold

I forrige uke ble det klart at Norge har nådd en ny elektrisk milepæl – med over 10 000 hurtigladere fordelt over hele landet. 461 er plassert i Østfold.

Tallene er hentet fra databasen NOBIL som Elbilforeningen administrerer på oppdrag fra Enova.

– Det runde antallet hurtigladere har vi fått samme år som Norge feirer det såkalte 2025-målet, som innebærer at alle nye biler som selges i landet er nullutslippsbiler. Det er både en symbolsk og reell seier at vi når disse to milepælene samtidig. Skal alle velge elbil, må det være like lett å lade i sør som i nord, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Antall ladere varierer stort fra fylke til fylke. Innlandet er på topp med nærmere 1500, men Finnmark har bunnplasseringen med rett over 100.

– Det er fortsatt litt tynt med ladere helt nord i Norge, men samlet sett har utviklingen de siste årene vært formidabel, sier Bu.

Stadig økende antall elbiler trenger lading

Da regjeringen laget sin ladestrategi i 2022, anslo man at elbil-landet Norge trengte 9000 hurtigladere i 2025.

I følge Elbilforeningen har lademarkedet respondert godt på det stadig økende antallet elbiler i Norge. Over halvparten av hurtigladerne er bygget de siste tre årene. Dette gjør det nå langt lettere å finne en hurtiglader, og ladekø er ikke lenger et stort problem. I tillegg har det blitt langt flere ladeselskaper som konkurrerer om kundene.

– Her viser vi hele verden at Norge fint kan løse ladeutfordringene uten at landet på noen måte har gått i svart, sier Bu.

Hun refererer til at flere for en håndfull år siden mente at strømnettet i Norge ikke ville kunne håndtere alle hurtigladerne landet trenger, der de aller mest pessimistiske hevdet at Norge ville gå i svart.

Helt svart har det på ingen måte blitt, og det på tross av at hurtigladerne i snitt leverer en langt høyere ladehastighet/effekt enn de gjorde under hurtigladernes barndom.

– De tradisjonelle 50 kilowatt-hurtigladerne, som strengt tatt ikke var særlig hurtige, begynner allerede å bli en sjeldenhet. Nærmere 90 prosent av alle hurtigladerne leverer nå 150 kilowatt eller mer, sier Bu.

Tesla topper listen over hurtigladere med 2274 enheter. Øverst på hurtigladerlisten ligger ellers Recharge (1682) og Eviny (1578).

Våre siste saker her:

Hafslund dropper Sarp 2 kraftverk
Sarpsborg kommune har torsdag fått beskjed om at Hafslund har besluttet å innstille...
Sarpsborg nest best av de boligvennlige kommunene i landet
Sandnes er kåret til årets mest boligvennlige storkommune i NBBLs ferske Boligvennlighetskåring....
Økokrim advarer: Oslofjorden under press
Ulovlige inngrep i strandsonen, dumping av forurensede masser og høyt press...
Bil
Toyota må oppdatere 12 000 biler i Norge
Bilprodusentene Toyota og Lexus må oppdatere 12.000 biler i Norge for å løse...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *